Muskler och leder

Nu har nästa delkurs börjat, och under den här veckan och nästa står rörelseapparaten på schemat. Om jag har räknat rätt har vi sex (!) dissektioner under den tiden, och dessutom fri tillgång till våra dissektionslokaler på kvällar och helger om vi är sugna på att skära lite mer.
På torsdag nästa vecka har vi nästan två veckors "lov", som snarare känns som instuderingstid eftersom vi har en tenta precis efteråt. Det är en svår tenta också; en praktisk där vi ska visa olika strukturer på dissektionsmaterial (=döda djur).
Alla organsystem förutom centrala nervsystemet ingår, så vi kan få visa allt ifrån en kos förmagar till en hunds skelett till en hästs tarmar till en rävs könsorgan... med andra ord blir det en massa plugg på "lovet" för alla i klassen.

Jag som har så svårt för ord också :(

Jag har ganska lätt för att se samband och logik i det vi läser, men när det gäller ord är jag helt värdelös. Det enda som fungerar är att använda orden, men hur ofta kan man slänga in "furniculus spermaticus" och "articulatio metatarsophalangeus" i ett samtal? Jag får helt enkelt plugga in dem som glosor.


Idag var vi på studiebesök på Kungsängen, som är SLU's försöksladugård. Syftet med besöket var främst att ge oss tillfälle att bekanta oss med kor (eftersom nästan ingen i klassen ens sett en levande ko förut), men även att palpera (känna på korna), lyssna på våmljud och försöka förstå hur dessa djur fungerar.
Jag har ju jobbat med mjölkkor förut, men det var länge sedan jag umgicks med dem i bås, så till en början var jag lite orolig för att bli klämd av kon. Hästar brukar flytta på sig om man smackar och knuffar på dem, men kor kan precis lika gärna bara stå stilla och undra vad sjutton man håller på med. Inte så kul att vara fast mellan kon och väggen då :-)

Det gick dock bättre när jag och Paulina (som jag jobbade med) hittade två enormt snälla kor som mest bara stod och drömde när vi höll på med dem.

Det var riktigt, riktigt roligt att komma ut bland djur på det här sättet och få se vad man faktiskt kommer att jobba med. Lukten gav mig dessutom en trevlig Jälla-nostalgi-känsla :-)
Nu vill jag bara jobba med kor!



En av Jällas snälla kor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0