Det bästa, värsta, sorgligaste och roligaste från EM 2008

Så är EM förbi, Österrike och Schweiz tömt på fans, arbetsplatserna återfyllda med bakfulla människor och Saint Tropez stränder med överbetalda spelare som vill ha semester innan nästa säsong börjar.

Här har jag listat EM:s.....

...meste L00ser:
Michael Ballack. Först förlorar han Premier League på mållinjen, sedan förlorar han Champions League-finalen och nu också EM-finalen. Jag tror att han just nu sitter och undrar vad han där uppe har emot honom... och som jag skrattar :)

...gladaste:
Holland när de slagit Italien. Den orangea färgen gjorde nog sitt, men de holländska spelarna såg verkligen ut att tycka att livet var toppen när de sprang ut mot publiken och sina familjer för att fira efter första matchen.

...ledsnaste:
Ronaldo fällde inga tårar i år, så utmärkelsen ”EM:s ledsnaste” går istället till Italiens Andrea Pirlo. Han gråter aldrig, men hans ögon ser alltid så ledsna ut... till och med när han är glad ser han ledsen ut :(

...sorgligaste farväl:
Edwin Van der Sar har sagt att han ska sluta i landslaget nu och koncentrera sig på United i ett år till innan han lägger skorna på hyllan för gott. Med det i åtanke är det grymt sorgligt att Holland inte gick längre i EM... men Van der Sar var i alla fall en av EM:s allra bästa målvakter och kanske Hollands bästa spelare... och i United är han redan en legend, vilket inte är fyskam.

...största jubel:
När Van Nistelrooy gjorde Hollands första mål i turneringen. Innan dess misstänkte jag att Holland kanske skulle vika ner sig som de alltid brukar göra, men när de faktiskt lyckades göra mål på världsmästarna Italien insåg jag att de faktiskt är bra... riktigt bra.

...största depp:
När Italien åkte ut mot Spanien på straffar... det är alltid surt att åka ut på det där sättet och jag gillar faktiskt Italien, trots att spelarna är divor som gillar att filma aningen för mycket.

...snyggaste tröjor:
Italiens, som vanligt. Det kommer aldrig att finnas ett lag som har snyggare tröjor än Italien :) Portugal kommer på andra plats på grund av sina fina färger och Van der Sar får ett hedersomnämnande för de snygga linjerna på målvaktströjan.

...vackraste sångröst:
Spanien, det vill säga det enda laget som höll käften under nationalsången. Alla spelare som sjöng med lät utan undantag helt förjävliga.

...mesta inlevelse:
Cassano sjunger nationalsången... eller rättade sagt vrålar. Säga vad man vill om den mannen, men hans passion är underbar. Han gör aldrig något halvhjärtat, utan har alltid hjärtat med i allt. Italiens målvakt Buffon skrålade också på ganska duktigt.

...bästa namn:
Simão Sabrosa. Jag älskar det namnet! Det ligger perfekt i munnen och är sjukt coolt! Klaas Jan Huntelaar är också riktigt härligt :)

...bästa smeknamn/artistnamn:
Jag älskar Colin Kazim-Richards två smeknamn ”Kazim Kazim” och ”Coca cola-kid”. Det sistnämnda har dessutom en riktigt intressant solskenshistoria bakom sig som jag föreslår att ni googlar efter, för den är läsvärd.

...fulaste namn:
Alla i Turkiet (förutom Kazim Kazim) har fula namn, eller vad sägs om Mevlüt Erdinc eller Gökhan Zan? Bastian Schweinsteiger i Tyskland kan inte heller ha haft en lätt grundskoletid...

...revelation:
Arshavin förstås; jag tror inte att någon visste vem han var innan EM och plötsligt älskar alla honom. Jag för min del tycker att han är bra på planen, men vid sidan av verkar han vara riktigt dryg och otrevlig... lite som Rooney med andra ord.

...honom-vill-jag-se-i-United:
Arshavin borde vara det naturliga valet, men eftersom han har sagt att han drömmer om att spela i Spanien är det onödigt att köpa honom bara för att se honom lämna klubben efter ett par år när hans ”drömklubb” kommer med ett erbjudande. Nej, en som är mer välkommen är Arshavins vapendragare, den långe (hur lång är han egentligen?) Pavlyuchenko. Den ryske målvakten är också välkommen till Manchester :)

...citat:
I förra VM gjorde Carlos Tevez ett utspel om att han ska ”skjuta huvudet av Lehmann” när Argentina möter Tyskland och fan så jag skrattade när jag läste det. I år har det tyvärr inte bjudits på ett enda roligt citat vad jag kan komma ihåg... i alla fall inte från spelarna. Istället har Guardians MBM-reportrar varit en outsinlig källa till ”amusement” med sina iakttagelser från matcherna. EM:s citat får därför bli John Ashdowns ”Tum-te-tum”, som ska beskriva vad som hände i matchen mellan Tyskland och Turkiet när det var svart i TV:n.

...tråkigaste förvirring:
Lill-Ronaldos vara-eller-inte-vara. Ena dagen skriver tidningarna skandalrubriker om att han i princip är klar för Real, nästa dag ska han stanna i United livet ut. Och mannen själv tiger som muren... jag vet inte vad jag ska tro längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0