Min nya musikalobsession

Ja, jag har hittat en ny musikal... oturligt nog är det en musikal som inte finns på DVD, som inte visas någonstans längre och som inte ens har något soundtrack. Som tur är finns det dock alltid desperata (och generösa) fans som rippar, smygfilmar och delar med sig, så nu har jag ändå sett musikalen och hört soundtracket. Och den är bra.
Musikalen heter Lestat och handlar om en ung man som mot sin vilja förvandlas till vampyr, vilket gör att han tvingas leva för evigt och dricka blod varje natt. Han tvingas också se alla han älskar antingen dö eller lämna honom.

Om ni känner igen namnet Lestat från Interview with a Vampire kan jag bekräfta att det verkligen är samma vampyr, fast här är det han själv som berättar om allt ur sin synvinkel... och logiskt nog framställer han sig själv som mindre egoistisk och mer tragisk än Louis gjorde i Interview. Han är dock ingen martyr utan en ganska glad och impulsiv vampyr som vägrar böja sig för någon annan vampyrs regler.

Jag är inget stort fan av vampyrer egentligen och tycker att det är ganska töntigt med bleka emos som smyger runt och suger blod, men det jag dras till i Anne Rices böcker är att vampyrerna snarare är människor som råkar leva för evigt än monster a la Buffy. De tänker mänskliga tankar, reflekterar över samma saker som människor gör... och viktigast av allt; de ser ut som människor.


Tom Cruise som Lestat. Säga vad man vill om Cruise, men han personifierar Lestat på ett perfekt sätt. Dock är Hugh Panaro som sjunger Lestat i musikalen också väldigt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0