"Det Stora Blå"-abstinens

Jag pratade med Fanny om film häromdagen och det kom fram att hon aldrig har sett Det Stora Blå! Jisses, i min barndom var det en film som ALLA hade sett... den och Forrest Gump. Men i Uppsala hade de kanske andra filmer som de såg gång på gång.
Jag blev chockad och sade att jag måste visa den för henne, för den är verkligen en av de bästa filmerna som någonsin har gjorts. Jag började leta efter den men istället för filmen hittade jag soundtracket, som jag nu har lyssnat på det i ungefär ett dygn och under tiden har suget att se filmen utvecklats till en slags besatthet. Jag MÅSTE se filmen, helst just nu! Men den finns ju ingenstans. Det är verkligen sjukt hur det kan vara så svårt att hitta en kultfilm som denna. Jag har kollat på discshop, ginza, cdon, cd-wow, dvd.se... den finns verkligen inte att köpa!
Jag tror att mina föräldrar kan ha den på VHS hemma i Sollentuna, men vad har jag för nytta av det när jag inte har någon video?

image72

Discshop säljer den här affischen för 129 kronor och jag är väldigt sugen på att beställa den... men nej, jag har bestämt mig för att inte handla en massa skit den här månaden, utan bara sådant jag verkligen behöver.


Jag har funderat lite på hur man ska tolka "Le Grand Bleu" också. När jag var liten tänkte jag inte så mycket själv, utan jag tyckte som mamma tyckte i de flesta frågor... och många av åsikterna jag fick från henne då sitter fortfarande i (det är bl.a därför jag är miljöpartist).
När det gäller "Det Stora Blå" sade hon att Jacques i slutet känner att han har mer gemensamt med delfinerna än med människorna, och därför väljer att stanna kvar nere i havet istället för att gå upp igen. Jag tog för givet att det var Sanningen och har trott det i hela mitt liv.
Men på IMDBs forum snackar de om en massa andra tolkningar, som att delfinerna är metaforer för olika saker som Gud och familjen och att han till sist väljer familjen framför sig själv när han simmar mot delfinerna. Whaaat? Det är ju helt befängt att tycka så! Här har jag gått i ungefär tio år och trott en sak, då ska fanimig den saken vara rätt också!
Fast jag undrar verkligen hur det skulle vara om jag inte hade sett filmen tidigare och såg den nu, när jag har lärt mig att analysera film? Skulle jag fortfarande bara se en delfin, eller skulle jag se symboler som min mamma aldrig lärde mig att se?
Fanny är perfekt när det gäller att diskutera sådant här, så när vi ser filmen ska jag inte berätta något om slutet för henne, utan hon ska få berätta hur hon tolkar det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0